Educația axată pe valori – un pas important spre dezvoltarea instituțională

În zilele de 6 și 7 mai 2025, IP Școala Primară „Grigore Vieru” din orașul Ștefan VODĂ a găzduit 2 atelierele de lucru dedicate implementării Programului Național de Mentorat în Educație, având ca subiect „Educația axată pe valori”. Aceste ateliere au fost organizate și coordonate cu profesionalism de mentorii instituționali în conformitate cu prevederile Regulamentului cu privire la activitatea de mentorat, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.806/2024.
Scopul esențial al acestor activități este de a susține cadrele didactice și mentorii instituționali în demersul lor de promovare a valorilor stipulate în noul Cadru de Referință al Curriculumului Național (2025). Astfel, activitățile desfășurate au urmărit dezvoltarea unei culturi școlare puternic orientate spre valori, consolidarea identității valorice a elevilor, precum și sprijinirea cadrelor didactice în formarea competențelor educaționale fundamentate pe valori.
Prin implicarea activă a mentorilor instituționali – Izbaș Diana și Dimitrenco Victoria – școala noastră își propune să contribuie semnificativ la:
promovarea unei culturi școlare centrate pe valori precum respectul, responsabilitatea, solidaritatea și cooperarea;
dezvoltarea identității valorice a elevilor, prin activități didactice și extracurriculare relevante;
consolidarea competențelor cadrelor didactice în proiectarea și realizarea unei educații bazate pe valori;
crearea unui mediu educațional incluziv, echitabil și motivant, în care fiecare copil are șansa să se dezvolte armonios.
Pe parcursul celor două zile, cadrele didactice au participat activ la sesiuni interactive ce au vizat:
identificarea și integrarea valorilor fundamentale (respect, empatie, responsabilitate, cooperare) în activitățile de predare-învățare;
analiza studiilor de caz privind promovarea valorilor în relația elev-profesor și în climatul școlar;
elaborarea unor exemple de activități și proiecte cu componentă valorică pentru ciclul primar;
schimbul de bune practici și consolidarea rețelei interne de sprijin profesional.
Evenimentul a fost deschis oficial în data de 6 mai, printr-un mesaj al directorului instituției, care a subliniat importanța educației axate pe valori în formarea tinerei generații și a apreciat eforturile continue ale cadrelor didactice implicate în activitatea de mentorat. În cadrul sesiunii inaugurale, mentorii instituționali Dimitrenco Victoria, Izbaș Diana au prezentat obiectivele atelierelor de lucru.
Atelierele de lucru s-au desfășurat într-un format interactiv și colaborativ, mentorii instituționali facilitând discuții aprofundate, activități practice și schimburi de experiențe relevante. Printre subiectele abordate s-au numărat: identificarea și implementarea valorilor educaționale în activitatea didactică zilnică, strategii eficiente pentru dezvoltarea identității valorice a elevilor și metode inovatoare de promovare a valorilor în clasă și în afara ei.
Mentorii au ghidat cadrele didactice în realizarea unor planuri de acțiune concrete, axate pe integrarea valorilor esențiale precum respectul, responsabilitatea, empatia, integritatea și solidaritatea în activitatea educațională. Prin aceste activități practice, cadrele didactice participante au avut ocazia să experimenteze și să propună abordări noi, adaptate contextului specific al instituției noastre.
Un moment esențial al evenimentului a fost sesiunea de feedback și reflecție, organizată în cea de-a doua zi, pe 7 mai. Cadrele didactice participante au împărtășit impresiile, provocările și succesele înregistrate în aplicarea activităților propuse, conturând astfel o imagine clară asupra impactului imediat și pe termen lung al inițiativei „Educația axată pe valori”.
La finalul atelierelor, participanții și-au manifestat aprecierea pentru calitatea organizării și relevanța activităților desfășurate, exprimându-și dorința de continuare și extindere a acestui tip de evenimente. Mentorii instituționali și-au reafirmat angajamentul de a sprijini permanent cadrele didactice în acest demers important.
Prin organizarea acestor ateliere, instituția noastră demonstrează încă o dată că este un promotor activ al educației de calitate, orientată spre valori fundamentale. Acest demers se înscrie în strategia noastră mai amplă de dezvoltare educațională continuă, cu impact pozitiv asupra comunității școlare și locale.